Wrzesień na VIS – 2013

Croatia, VIS
Wrześniowa wyprawa na VIS

Od kilku lat staram się przynajmniej raz w roku odwiedzić Dalmację i moją ulubioną wyspę VIS.

Vis jest najbardziej wysuniętą w morze, chorwacką wyspą o powierzchni 90,3 km2. Kanał Hvarski dzieli ja od Hvaru, a Kanał Bisevski od Biseva. Od włoskiego wybrzeża oddalona jest około 60 mil morskich. Na wyspie znajdują się dwie miejscowości, większy VIS – to tu przybija prom i mniejsza – Komiza. Między jednym a drugim miasteczkiem sa dwie drogi – krótsza ok 10km widzie przez góry, wybierając ta drogę miniemy liczne winnice i gaje oliwne. Dłuższa prowadzi nad brzegiem adriatyku i zapewni nie zapomniane widoki. Wzdłuż wyspy rozciągają sie trzy łańcuchy górskie, miedzy którymi leżą skaliste pola.

Wyspa jest parkiem narodowym, krajobrazowym i archeologicznym, dzięki czemu, obserwować tu można wyjątkowe elementy krajobrazu naturalnego oraz architektury

Vis był od zawsze wyspą rybaków i hodowców winogron. Komiza na wyspie Vis jest uważana za kolebkę rybołówstwa na Adriatyku, a w przeszłych latach komizańscy rybacy byli sławni we wszystkich śródziemnomorskich portach jako najlepsi znawcy swojego rzemiosła.
Prawdopodobnie pierwsze sadzonki winorośli w Dalmacji zasadzili starożytni Grecy i stało się to właśnie na obszarze wyspy Vis. Grecki pisarz Agatarhid pisał, że wino z Visu w porównaniu z innymi jest najlepsze. Najlepiej znane autentyczne białe wino to słynna viska Vugava, której możemy spróbować w licznych restauracjach i winnicach na wyspie

Site Map

W języku chorwackim jest taki zwrot szetati, który nie ma dobrego odpowiednika w języku polskim. My zpolszczyliśmy to słowo i mówiliśmy – szetać. Szetati oznacza – włóczyć się, sennie podróżować bez celu uliczkami słonecznego miasta lub brzegiem morza, pić aromatyczną kawę w południowym słońcu, obserwować rybaka szykującego się na nocny połów, zagryzać prosciutto świeżym pieczywem maczanym w oliwie z oliwek, to coś południowego tak nie znanego naszej kulturze, odmiennego od naszego sposobu życia, to urok południowej Dalmacji, który zawsze chętnie się wspomina i do którego chętnie się wraca..

Wraki

TETI

Wrak transportowca włoskiego, wiozącego kostkę brukową, podczas sztormu uderzył w skałę (po tym wydarzeniu wybudowano na niej latarnię morską) i zatonął. Osiadły na płytkiej wodzie, kadłub zachował się prawie w całości, dookoła widać porozrzucany ładunek. Wrak zamieszkały jest przez oswojone Kongery, niezwykle dorodne i regularnie dokarmiane przez nurków. Zabawa z nimi to nie lada przeżycie. Głębokość 10 – 36m

Vassilios T.

Grecki transportowiec, zbudowany w Japonii. Zatonął w 1939r po uderzeniu w skałę. Leży na lewej burcie, potężny wrak o ponad 100m długości. Część pokładów odpada, odkrywając głębsze pokłady wraku. Nurkując na wraku możemy podziwiać wspaniałe burty i dziób wraku Głębokość 22-50m

rafa

B-17 Flying Fortress

W czasie drugiej wojny światowej na Adriatyku toczyły się ciężkie walki z z marynarką włoską i niemiecką. Wysypy chorwackie pozostawały pod wodzą partyzantki Tito. Z tąd siły sprzymierzone prowadziły ataki wgłąb lądu oraz wypady na morze. Na wyspie VIS stacjonowały brytyjskie odziały które wraz z saperami i inżynierami US NAVY wybudowały małe lądowisko, dla załóg lotnictwa, które z jakiś powodów nie mogło kontynuować lotu i bezpiecznie dotrzeć do lotnisk wojsk sprzymierzonych. Lotnisko na wyspie VIS było ostatnią szansą i nadzieją dla takich załóg, które miały rannych na pokładzie, doznały uszkodzeń nie pozwalających na dalszy lot, lub brakowało im paliwa. Wylądowanie na małej górzystej wyspie przy silnym wietrze od morza, nie zawsze sprawnym samolotem, wymagało wiele umiejętności i szczęścia, jednocześnie wielokrotnie było jedyną szansą dla wielu samolotów. Szczęście nie wszystkim dopisywało. Wrak spoczywający na 73m jest jednym z tych którzy szczęścia mieli za mało. Równocześnie jest uznany za najlepiej zachowany wrak B-17 na świecie.

URSUS

30 stycznia 1940 roku, włoski transportowiec opancerzony wyruszył z Zadaru w kierunku Albani. Mijając VIS ok 2 mil na północny wschód od wyspy VIS, pojawiła się brytyjska Royal Navy, która natychmiast rozpoczęła ostrzał. Na pokładzie wybuchł pożar, w ładowniach eksplowodały transportowane skrzynki z granatami. Załoga ewakuowała się, zabierając ze sobą rannych. Ursus lezy na głębokości od 45 do 63m na stępce.

BRIONI

Parowiec osobowo transportowy zbudowany w Monfalcone we Włoszech w 1909 roku. W czasie pierwszej wojny światowej służył jako statek transportowy pływający na tracie Dalmacja – Albania. Po wojnie ponownie w służbie cywilnej jako statek transportowy. 2 Lutego 1930 roku podczas silnego sztormu uderza o skały w okolicach przylądka Jezera na wyspie Ravnik i tonie. Ostatnim towarem URSUSA był tytoń i wino, które do tej pory można naleźć w ładowniach wraku. Leży na głębokości 60m

Croatia, VIS
FORTUNAL

Jeden z najciekawszych wraków wyspy VIS. Wspaniale zachowany kuter pełnomorski wraz z masztami, takielunkiem i sieciami na pokładzie. Fortunal wracał z połowu w czasie silnego sztormu. Przez błąd w nawigacji uderzył w skały po północno wschodniej stronie wyspy. Głębokość 45-55m

Croatia, VIS

oraz jaskinie (rekreacyjnie):
– BLUE CAVE
– GREEN CAVE
– FOCA CAVE
– BIG CAVE

Dodatkowo jest wiele miejsc związanych z lokalną niezwykle bogatą fauną i florą.

Droga…

Planujemy Wyjazd z Warszawy 16 września rano. Wyjeżdżamy busem i samochodami osobowymi, zabieramy ze sobą nasz sprzęt nurkowy, prowiant na drogę, oraz dobre humory. Kierujemy się do miasta Split ok 1600km od Warszawy. Powinniśmy tam dotrzeć 17 września, nad ranem. Tam wsiadamy na prom i po około dwóch godzinach jesteśmy na Wyspie VIS. Pozostaje nam sie przeprawić na drugą stronę wyspy do miejscowości Komiza. Droga powrotna będzie taka sama. 27 września wsiądziemy na prom aby 28 być w domu.

Kwatery

Zakwaterowanie jest w willi i apartamentach, zależnie od ilości chętnych osób. Apartamenty składają się z dwu pokoi  dwuosobowych, ze wspólnymi łazienkami. Każdy apartament posiada wyposażoną kuchnię i pokój dzienny w którym tez ewentualnie można spać. Każdy apartament stanowi niezależne dwu pokojowe mieszkanie w którym może mieszkać 4-5 osób.

Wyżywienie

Zabieramy trochę prowiantu ze sobą, na wyspie jest mnóstwo małych kawiarenek i restauracji, z przysmakami kuchni dalmackiej, wspaniałym lokalnym winem, świeżymi rybami i owocami morza oraz przeróżnymi mięsami i serami, podawanymi w ten szczególny śródziemnomorski sposób. Warto czasem również skorzystać z dobrodziejstw kuchni w naszej willi i przyrządzić coś samemu., w końcu nic nie smakuje tak dobrze, jak grillowane na blasze kalmary doprawione morską wodą i świeżymi ziołami.

Nurkowania

Rozpoczynamy nurkowania drugiego dnia po przyjeździe, do dyspozycji nurków rekreacyjnych są 3 wraki oraz rafy, caverny i stanowiska archeologiczne. Dla nurków technicznych dostępnych jest więcej wraków, jednych z najpiękniejszych na świecie. Widoczność sięga 50m. Pakiet nurkowy zawierający 10 nurkowań to 230eu dla nurków rekreacyjnych i 260eu dla nurków technicznych. Zawiera, powietrze i butle – 15L lub 18L, balast, oraz wypłynięcie łodzią. Są to nurkowania mieszane, zarówno dla nurków rekreacyjnych jak i technicznych. Niektóre dalsze pozycje mogą wymagać dopłaty, takie jak B-17 czy Brioni. W bazie dostępne są wszystkie gazy nurkowe, nie ma niestety możliwości wypożyczania twinsetów czy stagy.

Podróż

Podróż, zapraszamy na wyjazd wspólnym busem, pozwali to miło spędzić czas i rozłożyć koszty drogi. W zależności od ilości uczestników, koszt ten mieści się w granicach 950-1000 pln za osobę w obie strony (zawiera koszty paliwa i autostrad. Bilet na prom do podziału przy wjeździe max. 100pln).

Rezerwacja

Jak na wszystkie takie wyprawy, szukamy osób z dużym dystansem do rzeczywistości i poczuciem humoru. Chcemy się wszyscy dobrze bawić, korzystać ze słońca i wspaniałych nurkowań. Jeżeli też właśnie tego oczekujesz od tego wyjazdu, to zarezerwuj sobie miejsce i pojedź z nami na wyprawę na Wyspę wraków – VIS, perłę Adriatyku.

oferta

Zapraszam na naszą wyprawę

Cena dla osób nurkujących: 3650pln za osobę – cena zawiera zakwaterowanie w pokoju dwuosobowym, pakiet 10 nurkowań (powietrze, butla, balast), przejazd busem w 2 strony, – cena nie zawiera wyżywienia oraz kosztów ubezpieczenia oraz kosztów promu do podziału na pasażerów (maks 100pln).

Cena dla osób nienurkujących: 2900pln – cena zawiera zakwaterowanie w pokoju dwuosobowym, przejazd busem w 2 strony, – cena nie zawiera wyżywienia oraz kosztów ubezpieczenia oraz kosztów promu do podziału na pasażerów (maks 100pln)

Osoby z własnym transportem – 3150pln – – cena zawiera zakwaterowanie w pokoju 2 osobowym, pakiet 10 nurkowań (powietrze, butla, balast), – cena nie zawiera wyżywienia oraz kosztów ubezpieczenia oraz kosztów podróży.

mamy zniżki dla Par – zapytaj!

 

email:agornicki@subbaltica.pl

Rezerwacja jest ważna po wpłaceniu 500pln zaliczki na konto 72 1140 2004 0000 3502 3280 2314 z opisem Imię i Nazwisko-Chorwacja2013.

Zobacz zdjęcia z poprzedniej wyprawy: http://subbaltica.pl/chorwacja-vis/

Comments are closed.